onsdag 23 mars 2011

Ett monster mindre hade gjort världen lite bättre

Jag orkar inte för tilllfället bry mig om Japan, kärnkraftsreaktorer och värdsliga katastrofer.
Det enda jag för tillfället tänker på är att Elins mördare ska få livstid och gärna bli ihjälslagen i fängelset, kanske finns det någon rättvisa där?
Har varit två dagar i rad nu och suttit och väntat på en biljett till rättegången.
Av 19 platser går 10 till pressen och resten till anhöriga vilket jag förstår, chanserna att komma in är alltså väldigt små men jag går ändå dit för så länge det finns en pytteliten chans så tar jag den.
Varför jag vill gå dit kanske man kan undra?
För det första så vill jag hellre sitta där och lyssna än att vandra runt hemma som en osalig ande och för det andra vill jag på något sätt bara se svinet med ett hopp om att han kanske ska visa någon slagt ånger, något tecken på ett samvete...
Det är min enda möjlighet att just nu visa att jag bryr mig om Elin, den lilla saken jag kan göra för henne. Att ta del i en rättegång av det hemska hon utsattes för sista natten i sitt liv.

En sak jag förundrar och förfäras av är fenomenet flashback och folks nyfikenhet.
Fick uppleva idag hur de kom in ett gäng med unga killar ca en kvart innan starten av rättegången som helt obebrytt tränger sig före i "kön" då vakten öppnar dörren utan att bry sig om oss som suttit där sen dom öppnade dörrarna kl 8.00
Att sedan en av dessa killar lyckas få sista biljetten men sen inte vill ha den då hans kompis inte får en känns väldigt konstigt? Istället gav han bort den till en äldre dam...( vilket var snällt och jag hoppas att den damen kände Elin)

Jag är inte rädd att dom har tagit fel gärningsman, jag är rädd att han ska komma undan.
Och oavsett om han får livstid så är has liv så mycket bättre än Elins familjs. Han kommer fortfaranade att andas luften, äta mat, kunna skratta, prata, få träffa sin familj, sina barn ibland, krama om dem, säga att han saknar dem. Men Elins familj som aldrig får tillbaka sin dotter, sin syster och jag får aldrig tillbaka min vän. De kommer aldrig mer få prata, skratta, krama om henne och säga hur mycket dom älskar henne...
Och varför? För att hon var söt, vacker och lite full en kväll. För att hon var tjej och steg av ensam på fel hållplats och att någon såg sin chans!
För mig finns det inget straff i världen som kan gottgöra det Elins mördare har gjort, och jag tror inte i detta fall på att gärningsmannen ska få chans att "bättra sig" och ångra det han gjort. Har man gjort något så djurisk och avskyvärt då är man inget annat än ett monster, ett rovdjur och för mig så får man gärna döda farliga rovdjur med ett skott mitt i pannan....

3 kommentarer:

Mia's daily boredom sa...

Hannah, jag känner så med dig, och med Elins familj. Jag läser tidningarna varje dag och följer vad som händer. Många kramar

Sunkan sa...

Du som ANONYMT skriver kommentarer till mig här:
Jag tog bort mina egna kommentarer till DIG för att jag inte vill förknippas med dina mycket konstiga kommentarer så tar bort det du har skrivit åxå. Tack och hej

Sunkan sa...

Tack Mia, hoppas du har det bra i Australien;)